Η αρχή του φθινοπώρου στη Θεσσαλονίκη σημειώθηκε με δοκιμαστική λειτουργεία της γραμμής του μετρό, το οποίο είναι υπό κατασκευή από το 2006. Αρχικά, ο υπόγειος δρόμος κατασκευαζόταν πολύ δραστήρια, αλλά το 2013 κατά τη διάρκεια της κατασκευής ανακαλύφθηκε ένα ολόκληρο στρώμα αρχαιολογικών ευρημάτων, τα οποία αναγνωρίζονται ως μέρος της πολιτιστικής κληρονομιάς. Ξεκίνησαν ανασκαφές, κατά τη διάρκεια των οποίων ανακαλύφθηκαν περισσότερα από 23 χιλιάδες αντικείμενα, τα οποία τώρα βρίσκονται στις αποθήκες των μουσείων. Οι διοίκηση της πόλης πήρε μια πολύ πρωτότυπη απόφαση - τα αρχαιολογικά αντικείμενα και τα αντίγραφά τους θα κοσμούν τους σταθμούς του μετρό, δείχνοντας τον δεσμό μεταξύ εποχών και γενεών.
Αργότερα, οι εργασίες για την κατασκευή της γραμμής του μετρό σταμάτησαν λόγω διαφωνιών μεταξύ του Δημαρχείου και των εργολάβων. Για τους λόγους αυτούς, η έναρξη της λειτουργείας του μετρό στη Θεσσαλονίκη αναβλήθηκε για πολλά χρόνια, αλλά το φθινόπωρο του τρέχοντος έτους ξεκίνησαν οι πρώτες δοκιμές, οι οποίες ολοκληρώθηκαν με επιτυχία.
Στην έναρξη της λειτουργείας της γραμμής παρευρέθηκαν ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής και ο Πρόεδρος της Αττικό Μετρό ο Νίκος Ταχιάος. Η επιτροπή εξέτασε προσεκτικά τον ηλεκτρομηχανικό εξοπλισμό που χρησιμοποιήθηκε και ήταν παρών στην πρώτη έναρξη της λειτουργείας. Το μετρό αναμένεται να λειτουργήσει πλήρως τον Απρίλιο του 2023, αλλά αυτή η προθεσμία μπορεί να τηρηθεί μόνο εάν δεν υπάρχουν άλλα εμπόδια στην κατασκευή.
Βασικά χαρακτηριστικά του έργου
Η γραμμή του μετρό θα αποτελείται από 18 αυτόματα υπόγεια τρένα, το μήκος της γραμμής θα είναι σχεδόν 10 χλμ., και η διαδρομή θα αποτελείται από 13 σταθμούς. Ο πρώτος σταθμός βρίσκεται στην περιοχή του Νέου Σταθμού, ο τελευταίος θα είναι στη Νέα Ελβετία. Στο μέλλον σχεδιάζεται να επεκταθεί η γραμμή του μετρό νότια προς την Καλαμαριά και να οργανωθεί ακόμα μία γραμμή στα βόρεια προς τη Σταυρούπολη. Το συνολικό μήκος της γραμμής θα είναι 10,8 χλμ. και θα αποτελείται από 10 σταθμούς. Το Δημαρχείο σχεδιάζει επίσης μια γραμμή με κατεύθυνση προς Ελευθέριο-Κορδελιό και προς το αεροδρόμιο Μακεδονία.
Τα τρένα για τη γραμμή του μετρό δοκιμάστηκε το 2018 και πέρασαν με επιτυχία όλες τις δοκιμές. Οι τρέχουσες δοκιμές αφορούσαν τα λειτουργικά χαρακτηριστικά των μηχανισμών ελέγχου. Ο έλεγχος της κίνησης των αμαξοστοιχιών στη γραμμή του μετρό στις σήραγγες θα πραγματοποιηθεί στο τέλος του τρέχοντος έτους. Σύμφωνα με τις διαβεβαιώσεις των ειδικών, όλες οι εργασίες εκτελούνται σύμφωνα με το καθορισμένο χρονοδιάγραμμα, και ο εργολάβος σχεδιάζει να ολοκληρώσει την κατασκευή στον καθορισμένο χρόνο.